Columbus har et omfattende pædagogisk bibliotek i både Nord og Syd.
Vi er i gang med at katalogisere biblioteket, da det faktisk er blevet så omfattende at det kræver systematik 🙂
Her på siden vil komme en oversigt over bøgerne – primært til brug for medarbejdere i Columbus, men alle er velkomne til at kigge med.
—
Titel | Forfatter | År | DK5 |
---|---|---|---|
Læring med kroppen forrest | Kjeld Fredens | 2018 | 13.14 |
Hvad børn ikke ved...har de ondt af | Karen Glistrup | 2014 | 38.55 |
Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik | Ruth Ingrid Skoglund o.a. (red.) | 2013 | 37.21 |
Den flyvende regnfrakke - og 199 andre lege | Lene Vølker | 2003 | 79.30 |
Alfabet-atlet | Lotte Salling | 2018 | Skøn |
Sorg hos børn - en håndbog for voksne | Atle Dyregrov | 2007 | 13.43 |
Omsorg for dig som arbejder med omsorg for andre | Benedikte Exner | 2011 | 61.36 |
Kunst i børns dagligdag - en guide til kunst og kultur i dagtilbud | Red. | 2006 | 70.00 |
Indlært hjælpeløshed? | Lise Ahlmann | 2011 | 37.22 |
Pædagogiske forbindelser | Daniela Ceehin | 2002 | 37.21 |
Udviklingspsykologiske teorier | Espen Jerlang (red.) | 2006 | 13.09 |
Den reflekterende praktikvejleder | Susanne Poulsen o.a. | 2006 | 37.17 |
Sådan kommer du til et bedre sted - samtaler med unge der har været anbragt | Henrik Egelund Nielsen (red.) | 2001 | 38.50 |
Nu skal vi lege - i børnehaven | Gabriella Fromholt | 2011 | 79.30 |
Hjernesmart pædagogik - stimulér børns læring, empati, indre ro og selvkontrol | Anette Prehn | 2015 | 31.01 |
Hvis du hest er død så stå af - coaching for lærere og pædagoger | Karina Lange | 2010 | 37.39 |
Vi arbejder med sprogtilegnelse i børnhaven | Mona Gerstrøm | 2008 | 37.24 |
Omsorgssvigt 1 - det teoretiske grundlag | Kari Killén | 2010 | 38.51 |
Samfundet i pædagogisk arbejde - et sociologisk perspektiv | Carsten Schou o.a. (red.) | 2007 | 37.01 |
Støt mestring - bryd mønstre | Jytte Birk Sørensen | 2008 | 13.43 |
Sociologiske tænkere - et tekstudvalg | Espen Jerlang (red.) | 2009 | 31.10 |
Én fod ude - én fod inde; Aspergers syndrom - en vejledning for forældre og professionelle | Tony Attwood | 2008 | 61.645 |
Metodebogen - pædagogstuderende mellem profession og akademisering | Noona Elisabeth Jensen | 2010 | 37.17 |
Den sårbare inklusion - diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud | Tine Basse Fisker | 2014 | 37.21 |
Inklusion så det batter - fællesskaber i vuggestue, børnehave og SFO | Bo Clausen o.a. (red.) | 2013 | 37.21 |
Tegne-samtale-metoden | Anna K. Andreasen | 2011 | 37.01 |
Sunde søde sager - uden sukker og hvedemel | Ditte Ingemann | 2014 | 64.12 |
Far, mor...og børn - en bog om livet i familien | Karen Glistrup o.a. | 2018 | 30.175 |
Kroppen - rim og mirakler | Marianne Iben Hansen o.a. | 2018 | 61.10 |
Nærvær i pædagogisk praksis - mindfulness i skole og daginstitution | Lone Svinth (red.) | 2010 | 37.10 |
Grib konflikten... - om konstruktiv konflikthåndtering i skolen | Lotte Christy (red.) | 2012 | 37.31 |
Opvækst og psykisk udvikling - grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver | Liv Mette Gulbrandsen (red.) | 2009 | 13.43 |
Omsorgssvigt er alles ansvar | Kari Killén | 2005 | 38.51 |
Aggression - en naturlig del af livet | Jesper Juul | 2013 | 13.17 |
Lille Yogi - nærvær i bevægelse for de 3-8-årige | Nanett Borre | 2017 | 79.53 |
Legende let - sådan vil børn elske at lære | Pernille Brinch o.a. | 2010 | 13.43 |
Mere end ABC - tidlig literacy i dagtilbud | Elaine Weitzman o.a. | 2016 | 37.21 |
Halfdans ABC | Halfdan Rasmussen | 1967 🙂 | 86.00 |
Den neuroaffektive billedbog | Marianne Bentzen | 2014 | 13.43 |
Den neuroaffektive billedbog 2 - Socialisering og personlighed | Marianne Bentzen o.a. | 2017 | 13.43 |
Inklusionens pædagogik - fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen | Carsten Pedersen (red.) | 2009 | 37.21 |
Professionelt forældresamarbejde | Elsebeth Jensen o.a. | 2007 | 37.21 |
Den levende familie - hvordan nærvær gi´r selvværd | Mette-Marie Davidsen (red.) | 2009 | 30.175 |
Mænd og omsorg | Katrin Hjort o.a. (red.) | 2003 | 30.174 |
Det store blandt de små - om små børns venskaber | Tine Basse Fisker (red.) | 2018 | 13.43 |
Hokus Pokus FiliYoga - remser og små yogaforløb | Lotte Salling | 2017 | 79.53 |
Relationspsykologi i praksis | Jørgen Rønsholdt (red.) | 2013 | 61.642 |
TRAS (Tidlig registrering af sprogudvikling) - en håndbog om sprog og sprogformidling | Red. | 2012 | 13.43 |
Plads til de vilde lege - i dagtilbud, skole og fritidstilbud | Lise Steffesen | 2014 | 79.30 |
Den professionelle pædagog | Anette Hegelund Dalsgaard o.a. | 2009 | 37.01 |
Glædens pædagogik | Anne Linder o.a. | 2006 | 37.21 |
Dilemmaer i den moderne familie | John Aasted Halse | 2006 | 30.175 |
Sunde børns problemer | Lars Rasborg | 2009 | 13.43 |
Politikens bog om barnets sygdomme | Jerk W. Langer | 2008 | 61.6011 |
Barn-til-barn-massage - en pædagogisk ramme om trygge børnefællesskaber | Line Calberg Neess | 2017 | 61.542 |
Bevægelse, leg og sundhed - i dagtilbud | Anne Bahrenscheer o.a. | 2018 | 37.21 |
Familie og børn i en opbrudstid | Lars Dencik o.a. | 2008 | 30.175 |
Positiv psykologi - positiv pædagogik | Jørgen Lyhne (red.) | 2007 | 13.17 |
Leg så benene vokser - legebog for vuggestuebørn | Katrine Andersen o.a. | 2014 | 79.30 |
Børneliv og læreplaner | Peter Clausen | 2005 | 37.21 |
Udviklende øjeblikke - udviklingspsykologi i pædagogisk arbejde | Rikke Yde Tordrup | 2015 | 13.43 |
Hvad lærer børn når de fortæller? - børns læreprocesser gennem narativ praksis | Liv Gjems | 2009 | 37.21 |
Sundt sødt - sunder sager til hele familien | Pia Krøyer | 2012 | 64.17 |
Relationskompetence | Jørgen Riber | 2010 | 30.13 |
Naturterapi - oplev naturen, styrk livet | Lasse Thomas Edlev | 2019 | 61.642 |
Ordet rundt med Bjarne og Frida - ordforråd og sprogtilegnelse for de 5-8 årige | Lisbeth Glerup o.a. | 2014 | 37.14896 |
Børns fortællinger - den integrerende baggrund i narrativ og anerkendende pædagogik | Vicki June Sieling | 2010 | 37.24 |
Sprog i samspil - en praksisnær guide til sproglig og social læring i dagtilbuddets fællesskaber | Eleine Weitzman o.a. | 2016 | 37.21 |
Fotografi som dokumentation i pædagogisk praksis | Mette Hannibal | 2009 | 37.21 |
Robusthed - en redskabsbog for professionelle og forældre | Poul Lundgaard Bak (red.) | 2017 | 13.43 |
Se barnet indefra - arbejde med tilknytning i daginstitutioner | Ida Brandtzæg o.a. | 2013 | 13.43 |
Pædagogen som leder af børnegrupper og læringsmiljø | Dina dot Dalsgaard Andersen | 2015 | 37.21 |
Trivsel i det moderne børneliv | Lene Bjerring Bagger o.a. | 2015 | 61.36 |
Didaktik i børnehaven - planer, principper og praksis | Stig Broström o.a. | 2009 | 37.24 |
Svært barn har mange navne | Camilla Louise Johnson | 2015 | 99.40 |
Etik og værdier i pædagogers arbejde | Jørgen Husted | 2015 | 37.01 |
Metoder i pædagogers praksis | Tom Ritchie (red.) | 2013 | 37.21 |
Mere anerkendelse i børnehøjde | Berit Hertz o.a. (red.) | 2007 | 37.20 |
Natur og miljø i pædagogisk arbejde | Lasse Thomas Edlev | 2015 | 37.14501 |
Hallo, er der hul igennem? - dit barns hjerne 0-18 år | Ann-elisabeth Knudsen o.a. | 2009 | 13.43 |
Barnets digitale læringsrum - godt i gang med digitale medier i dagtilbuddets pædagogiske praksis | Lars Friis Laursen o.a. | 2014 | 37.21 |
Opdag - børns læring gennem oplevelse og udforskning | Karin Persson Gode | 2010 | 50.00 |
Pilot for dit barn - en guide til forældre | Ulla Dyrløv | 2014 | 37.20 |
Inklusion i daginstitutionen - om at udvikle inkluderende læringsmiljøer | Anne Marie Marquardsen | 2017 | 37.21 |
Forebyggende arbejde i daginstitutionen - samspil og tilknytning | Kari Killén | 2014 | 37.21 |
Pædagogers arbejde med sprog og billeder | Kirsten Mark (red.) | 2013 | 37.21 |
Inklusion når det lykkes - fortællinger fra vuggestue, dagpleje og børnehave om det gode børneliv for alle | Bo Clausen o.a. | 2012 | 37.21 |
Kom ind i legen! - fælles legemanuskripter som pædagogisk metode | Kristina Avenstrup o.a. | 2016 | 37.21 |
Pædagogens grundbog om børnelitteratur | Caroline Sehested | 2009 | 37.24 |
Mindfulness i pædagogikken | Nikolaj Flor Rotne o.a. | 2011 | 37.10 |
Sansemotorik og samspil - forstå børn, der er svære at forstå | Connie Nissen | 2016 | 61.265 |
Inkluderende fællesskaber - pædagogiske kompetencer i vuggestue og børnehave | Dorthe Andersen o.a. | 2014 | 37.21 |
Lyt til løven - yogaremser for børn | Lotte Salling o.a. | 2015 | 79.53 |
Åbne og lukkede døre - en antologi om køn i pædagogik | Ane H. Kirk o.a. (red.) | 2010 | 37.31 |
Fortælleværksted - kreativt sprogarbejde med børn | Lene Brok o.a. | 2017 | 37.24 |
Omsorgssvigt 2 - praksis og ansvar | Kari Killén | 2012 | 38.51 |
Spring ud i naturen | Bjørn Sylvester Christensen | 2014 | 79.69 |
Kryb i naturen | David Burnie | 2007 | 58.40 |
Naturdetektiv | Richard Walker | 2007 | 50.20 |
Læringsstile i børnehaven | Alice Darville | 2010 | 37.24 |
Inklusion, leg og empati - neuroaffektiv udvikling i børnegrupper | Susan Hart (red.) | 2015 | 13.43 |
Ny pædagogisk opslagsbog | Lone Bæk Brønsted o.a. (red.) | 2014 | 37.01 |
Sprogets milepæle - hvornår skal vi være bekymret for et barns sproglige udvikling? | Helle Iben Bylander o.a. | 2014 | 13.15 |
Digitale børnefællesskaber - leg og læring med digitale medier i vuggestue og børnehave | Marlene Vorborg Jensen o.a. | 2015 | 37.21 |
Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse - 0-6 år | Jørgen Lyhne o.a. | 2013 | 13.43 |
Storyline-metoden i børnehaven | Gyde Lindegaard o.a. | 2005 | 37.12 |
De mindste - godt begyndt i daginstitution eller dagpleje | Erik Sigsgaard o.a. | 2009 | 37.21 |
Børn og traumer | Atle Dyregrov | 2011 | 61.6422 |
Tilknytningsteori - betydningen af nære følelsesmæssige relationer | Ander Broberg o.a. | 2008 | 13.40 |
Anerkendelse i praksis - om udviklingsstøttende relationer | lis Møller | 2008 | 37.20 |
Det fortællende barn - sådan gør du børnehavebørn til fantastiske fortællere | Pia Thomsen | 2012 | 37.24 |
Indeni mig...og i de andre | Karen Glistrup o.a. | 2015 | 13.17 |
Udviklingsbeskrivelse af småbørn - et pædagogisk hjælpemiddel (Kuno Beller) | hans weltzer | 2007 | 13.43 |
Psykologisk-pædagogisk ordbog | Red. | 2008 | 13.03 |
Dialogisk læsning i teori og praksis | Stig Broström o.a. | 2012 | 37.14896 |
Babytegn - tal med dit barn før det kan tale | Linda P. Acredolo o.a. | 2004 | 13.43 |
Anerkendende pædagogik - om nærvær i børnehjøjde | Bente Lynge | 2007 | 37.20 |
Godt for børn - anerkendende relationer i praxis | Niels Elkjær Krog o.a. | 2009 | 37.21 |
Sådan får du børn i balance med 11 lette øvelser - ro og fokus til de 5-12 årige med meditation | Eline Snel | 2013 | 61.36 |
KRAP - fortællinger fra praksis (Kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik) | Lene Metner o.a. (red.) | 2012 | 37.00 |
Morgendagens pædagoger - grundlæggende viden og færdigheder | Anja Kastrup Jensen (red.) | 2014 | 37.01 |
Fra interaktion til relation - tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern og Fonagy | Susan Hart o.a. | 2008 | 13.43 |
Et sprog, flere sprog | Lis Klausen o.a. | 2009 | 37.21 |
Pædagogens kompetencer | Daniela Cecchin (red.) | 1996 | 37.21 |
Mentaliseringskompetence - i professionel praksis med børn, unge og familier | Maja Nørgård Jacobsen o.a. (red.) | 2015 | 13.43 |
Må jeg være med? - relationsarbejde i daginstitutionen | Margareta Öhman | 2011 | 37.21 |
Børn, dyr og natur | Bent Leicht Madsen | 2002 | 50.10 |
Leg og lær - 1001 sjove aktiviteter til børn fra 0-6 år | Roni Cohen Leiderman o.a. (red.) | 2009 | 79.30 |
Mentalisering i dagtilbud og skole | Maja Nørgård Jacobsen | 2015 | 37.21 |
Den styrkede pædagogiske læreplan - grundbog til dagtilbudspædagogik | Trine Holst Mortensen o.a. (red.) | 2019 | 37.21 |
Klassisk og moderne psykologisk teori | Benny Karpatschof o.a. (red.) | 2011 | 13.01 |
Håndbog til pædagoguddannelsen - ti perspektiver på pædagogik | Trine Ankerstjerne o.a. (red.) | 2013 | 37.01 |
I stedet for skældud - veje til at forebygge og mindske skældud i dagtilbud | Erik Sigsgaard o.a. | 2019 | 37.21 |
Pædagogiske rutiner i dagtilbud | Søren Smidt o.a. | 2018 | 37.21 |
Pædagogiske læreplaner - 120 aktiviteter til dagtilbud | Louise Bak Olesen | 2016 | 37.21 |
Pædagogisk observation - af børn i daginstitutioner | Hanne Bistrup | 2002 | 37.21 |
Den gode slåskamp - kampsport og kontaktleg i undervisning og fritid | Rasmus Alenkær | 2004 | 79.30 |
Jeg gør mig ondt, når... - om børn og selvskade | Lisbeth Zornig Andersen o.a. | 2017 | 61.644 |
Jeg ville have sagt det, hvis... - om seksuelt krænkede børn | Lisbeth Zornig Andersen o.a. | 2017 | 31.1779 |
Mentalisering i familien | Janne Østergaard Hagelquist o.a. | 2017 | 37.20 |
Slip fortællingen løs - kunst- og kulturformidling til de 3-6 årige | Red. | 2006 | 70.66 |
Lille Sol - sprog og leg for de yngste - 0-3 år | Helle Iben Bylander | 2011 | 13.15 |
Sol - sprog og leg - sproglege til børn fra 2 til 9 år med et eller flere sprog | Helle Iben Bylander o.a. | 2011 | 37.21 |
Førstehjælp til og for børn | Poul Lørup Larsen | 2006 | 61.49 |
Vredeshåndtering i indskolingen og børnehaven - forstå og håndter følelserne i fællesskab | Maria Dressler o.a. | 2016 | 13.17 |
At se øjeblikke - dokumentation og evaluering i børneinstitutioner (DVD) | Unni Lind | - | 37.21 |
A Sbagliare Le Storie | Alessandro Sanna | 2006 | Skøn |
Farvetrolden | Petra Szabo | 1993 | Skøn |
Aktive eventyr - dialogisk læsning i børnehave og indskoling | Lotte Salling | 2013 | Skøn |
Den dag da Rikke var Rasmus | Louise Windfeldt o.a. | 2008 | Skøn |
Den dag da Frederik var Frida | Louise Windfeldt o.a. | 2008 | Skøn |
Opførsel i familien Op & Ned - ude og hjemme | Lotte Salling | 2016 | Skøn |
Aktive fortællinger, rim og remser - dialogisk læsning med børn | Lotte Sallingq | 2012 | Skøn |
Den store snikke snakke bog | Ina Haller | 2015 | Skøn |
Min dag i børnehave | Ina Haller | 2017 | Skøn |
Fra påskeæg til juleskæg - året rundt i rim | lotte Salling | 2017 | Skøn |
365 elefanter - en historie til hver dag | Francisca Fröhlich o.a. | 1995 | Skøn |
Mentaliseringsbogen | Per Wallroth | 2010 | 61.642 |
Børns hjerner : hjerne, leg og dannelse i dagtilbud - og et opgør med tanken om tvangsmodning af børn! | Ann-Elisabeth Knudsen | 2019 | 37.2 |
Pædagogen som leder af børnegrupper og læringsmiljø | Dina Dot Dalsgaard Andersen | 2019 | 37.21 |