Overordnede mål i forhold til kulturelle udtryksformer og værdier
Børnene i Columbus:
– kender til forskellige kulturelle og kunstneriske udtryksformer, så som dans, musik, billedkunst og teater
– kender til de danske højtider
– er blevet præsenteret for andre kulturer
– er blevet præsenteret for digitale medier så som iPads
Konkrete delmål i forhold til kulturelle udtryksformer og værdier
Børn i alderen 0-3 år:
– har afprøvet et instrument, har prøvet at male, fået læst bøger højt, oplevet dukketeater, været på biblioteksbesøg, været på museumsbesøg
– kender til højtider
– har oplevet andre kulturer gennem mad, musik m.m.
– har prøvet at lege med en iPad
Børn i alderen 3-6 år:
– har været med at til spille musik, og har deltaget i arrangementer som teater, udstillinger eller koncerter
– har været udøvende deltagere i en teaterforestilling, Lucia-optog, sang for forældre e.lign.
– har lavet figurer i forskellige materialer
– har en forståelse for højtiderne
– har fået indblik i andre kulturer
– har været med til at skabe et produkt på eller med en iPad
Sådan ved vi at vi er på rette vej
Hos børnene i alderen 0-3 år:
– viser glæde ved kendt musik
– er trygge ved kreative aktiviteter
– er trygge ved udklædte mennesker
– eksperimenterer med udklædning
– viser nysgerrighed for nyt og anderledes mad
– viser interesse og genkendelighed for iPads
Hos børnene i alderen 3-6 år:
– efterspørger selv materialer til kreative udfoldelser
– kan huske dele af eller hele sange
– laver uopfordret teater og rollelege
– snakker om andre lande og kulturer
– ved besked om andre landes mad
– efterspørger aktiviteter på iPad
Sådan når vi målene
For børn i alderen 0-3 år:
– sanglege
– dans
– fællessang med instrumenter
– dialogisk læsning
– farvekendskab
– kreative aktiviteter, så som tegne, male, klippe-klistre
– synge højtidssange
– kirkebesøg
– børnene udklædes til fastelavn
– der smages på udenlandsk mad
– eksperimenterer med udtryk på iPad
For børn i alderen 3-6 år:
– sanglege
– lærer sangtekster
– dans
– fællessang med instrumenter
– laver selv instrumenter
– dialogisk læsning
– farvekendskab
– kreative aktiviteter, så som tegne, male, klippe-klistre
– kendskab til grundfarverne og forskelle i materialer
– synge højtidssange
– der fortælles om højtidernes oprindelse
– kirkebesøg
– børnene udklædes til fastelavn
– der smages på udenlandsk mad
– fortæller historier ud fra fantasi og rekvisitter
– eksperimenterer med udtryk på iPad
– er medskabende i film o. lign. på iPad
Sådan dokumenterer vi
Dagssedler hvor dagens pædagogiske aktiviteter beskrives
Billeddokumentation kombineret med tekst og eventuelt videoklip
Udstillinger af kreative produkter
Sådan evaluerer vi
Vi evaluerer vores planlagte aktiviteter ifm. udarbejdelse af næste 4-ugersplan