Natur og naturfænomener

Overordnede mål i forhold til natur og naturfænomener

”Nysgerrighed, videbegærlighed og mod”

Børnene i Columbus:
– kender til naturen og naturfænomener
– respekterer naturen og passer på miljøet
– kender til grundlæggende naturvidenskab

Konkrete delmål i forhold til natur og naturfænomener

For børn i alderen 0 – 3:
– kender til planter, dyr, vejret og årstiderne
– bruger naturen hensynsfuldt
– bruger grundfarver og former

For børn i alderen 3 – 6:
– kender til planter, dyr, vejret og årstiderne
– værner om miljø, plante- og dyreliv og bruger naturen hensynsfuldt
– bruger grundfarver, former og tal og kender til fysikkens love

Sådan ved vi at vi er på rette vej

Hos børn i alderen 0 – 3:
Vi ser at børnene sanser og undres over fænomener ved f.eks. at plaske i vandpytter og rode i jord og sand
Vi hører at børnene sætter lyd og ord på begreber og fænomener

Hos børn i alderen 3 – 6:
Vi hører, at børnene sætter flere ord på fænomener – vejr, planteliv, dyreliv
Vi oplever at børnene undres over vejret og kender årstiderne
Vi oplever at børnene er nysgerrige og videbegærlige, når vi er i naturen
Vi ser at børnene bruger skraldespanden
Vi ser at børnene er hensynsfulde over for dyrene og følger deres spor

Sådan når vi målene

For børn i alderen 0 – 3:
Vi bruger biblioteket til at låne bøger om dyr og natur
Vi tager på ture i naturen
Vi sår planter
Vi rører, smager og dufter – har fingrene i jorden og dufter til blomsterne
Vi er ude i alt slags vejr og er opmærksomme på hvordan det påvirker os – vinden i håret, sneen der smelter i hånden etc.

For børn i alderen 3 – 6:
Vi bruger biblioteket til at låne bøger om dyr og natur
Vi tager på ture i naturen
Vi sår planter og passer dem
Vi rører, smager og dufter – har fingrene i jorden og dufter til blomsterne
Vi laver mad – indsamler ingredienser, samler brænde og laver bål
Vi er ude i alt slags vejr og sætter flere ord på fænomener som vind, temperatur, nedbør
Børnene deltager aktivt i genbrug
Børnene dokumenterer deres oplevelser med iPad
Vi laver collager og plancher af ting vi finder i naturen
Børnene finder former og farver i naturen
Børnene klatrer, leger med mudder, laver bål og eksperimenterer med naturens form og indhold

Sådan dokumenterer vi

Dagssedler hvor dagens pædagogiske aktiviteter beskrives
Billeddokumentation kombineret med tekst
Collager og plancher med indsamlet materiale

Sådan evaluerer vi

Vi evaluerer vores planlagte aktiviteter ifm. udarbejdelse af næste 4-ugersplan