Overordnede mål i forhold til natur og naturfænomener
”Nysgerrighed, videbegærlighed og mod”
Børnene i Columbus:
– kender til naturen og naturfænomener
– respekterer naturen og passer på miljøet
– kender til grundlæggende naturvidenskab
Konkrete delmål i forhold til natur og naturfænomener
For børn i alderen 0 – 3:
– kender til planter, dyr, vejret og årstiderne
– bruger naturen hensynsfuldt
– bruger grundfarver og former
For børn i alderen 3 – 6:
– kender til planter, dyr, vejret og årstiderne
– værner om miljø, plante- og dyreliv og bruger naturen hensynsfuldt
– bruger grundfarver, former og tal og kender til fysikkens love
Sådan ved vi at vi er på rette vej
Hos børn i alderen 0 – 3:
Vi ser at børnene sanser og undres over fænomener ved f.eks. at plaske i vandpytter og rode i jord og sand
Vi hører at børnene sætter lyd og ord på begreber og fænomener
Hos børn i alderen 3 – 6:
Vi hører, at børnene sætter flere ord på fænomener – vejr, planteliv, dyreliv
Vi oplever at børnene undres over vejret og kender årstiderne
Vi oplever at børnene er nysgerrige og videbegærlige, når vi er i naturen
Vi ser at børnene bruger skraldespanden
Vi ser at børnene er hensynsfulde over for dyrene og følger deres spor
Sådan når vi målene
For børn i alderen 0 – 3:
Vi bruger biblioteket til at låne bøger om dyr og natur
Vi tager på ture i naturen
Vi sår planter
Vi rører, smager og dufter – har fingrene i jorden og dufter til blomsterne
Vi er ude i alt slags vejr og er opmærksomme på hvordan det påvirker os – vinden i håret, sneen der smelter i hånden etc.
For børn i alderen 3 – 6:
Vi bruger biblioteket til at låne bøger om dyr og natur
Vi tager på ture i naturen
Vi sår planter og passer dem
Vi rører, smager og dufter – har fingrene i jorden og dufter til blomsterne
Vi laver mad – indsamler ingredienser, samler brænde og laver bål
Vi er ude i alt slags vejr og sætter flere ord på fænomener som vind, temperatur, nedbør
Børnene deltager aktivt i genbrug
Børnene dokumenterer deres oplevelser med iPad
Vi laver collager og plancher af ting vi finder i naturen
Børnene finder former og farver i naturen
Børnene klatrer, leger med mudder, laver bål og eksperimenterer med naturens form og indhold
Sådan dokumenterer vi
Dagssedler hvor dagens pædagogiske aktiviteter beskrives
Billeddokumentation kombineret med tekst
Collager og plancher med indsamlet materiale
Sådan evaluerer vi
Vi evaluerer vores planlagte aktiviteter ifm. udarbejdelse af næste 4-ugersplan